Saturday, February 12, 2011

macam mana nak maju




pagi tadi aku pergi pasar sorang-sorang sebabnya MCC kerja (ello! hari ahad pun pulun kerja ke... berdedikasi sungguh...kalo tak kaya jugak aku tahun ni tak tau lar yer...)
semalam aku dah pergi, arini pegi lagi, semalam aku pergi sbb nak beli ikan dan kerang dan sayur bayam merah dan peria katak saja... hari ni pulak sebenarnya tujuan nak beli nasi lemak macik power yang sambal petai dia tersangat lah daku terkenang2 pabila weekend tiba...serius sedap... aku sampai je dah dekat 11 lebih kat acik tuh, aku berdoa jugaklah jangan lah dibuatnya habis nasi acik nih... sbb smlm aku nak beli dia tak bukak kedai pulak...dah kempunan aku semalam.... kesian i tau..

aku: akak, nasi ada lagi tak? (aku saja bahasakan dia akak seraya membodeklah kaedahnya, padahal dah patut2 panggil acik dah dia tuh, tapi org berbudi seperti aku kan, haruslah menjaga perasaan semua pihak...kui..kui..kui...

akak: ada lagi dik,nak berapa?(sambil senyum2, suka la tu aku panggil dia akak...padahal aku nih dah taraf anak dia dah ni patutnya)

aku: arr..arr...(tengah berkira2 nih sbb tatau nak beli berapa), empat! (amek ko..sekali empat aku order padahal kat rumah tiga org jer... satu lagi utk sapa? ... harus lah aku yang kena abiskan... (T_T) nangis....

tengah acik tuh sebuk2 bungkus nasi aku, aku terpandang gerai sebelah, ada satu akak tuh dan dua abang (mungkin laki dia dan adik lelaki dia atau sedara dia...atau sesapa la) kat dlm gerai tuh meniaga hasil sayuran dan ulaman kampung... termasuklah kelapa muda... dari semalam aku rasa nak pergi cari kelapa muda nak bagi danish minum, bagaikan pucuk dicita ulam mendatang, betul2 kat sebelah aku je gerainya... aku ingat nak beli lebih sket lah..nnt boleh lar buat jelly kelapa muda...boleh niaga...heheheh (berangan je lar part niaga nih).

so aku pun approached lar kedai dia, belum sempat akak tu tanya aku dah tanya dulu... macam biasa lar aku nih kan ringan mulut... memang aku yg akan approach dulu apa2 event pun..kui kui kui...
kelapa muda nih berapa hengget sebijik? "dua hengget" kata akak tuh... pastu aku ckp boleh tolong potong tak atas dan bawah dia... tetiba... salah sorang abg yg aku mentioned tadi berkata: tak boleh lah...kalo nak jugak sebiji boleh lah...
(what the heck...!!! macam ni ke meniaga????, macamana nak laku kalo marketing strategy ko kureng..patut2nya dia kena rajin lar sket... tak bagus lar derang nih... camne nak maju gerai dia, jual buah kelapa yang bulat2 dari pokok kelapa, sapa nak beli... kan??? apalah salahnya kalo dia rajin2kan diri dia potong2 apa yg patut bagi cantik ke buah tuh atau bagi senang customer dia... padahal aku tengok dua2 ekor tuh baring2 je kat kerusi malas tuh, bukan buat apa2 pun... tak paham betul aku...
dari nak beli banyak aku terpaksa...aku ulangi yer... aku terpaksa... beli satu jer... sebabnya kalo aku beli dua atau lebih pun, yg satu je dia nak tolong potong kulit atas dan bawahnya... yg selebihnya buat sendiri...

mana aku nak gagau parang ye tak... lagipun aku ni pompuan, takan lar nakbuat kije2 semua tuh...laki aku plak kije... aishhh...tak logik tul lar...

so aku pun balik dengan nasi lemak 4 bungkus ditangan dan sebiji kelapa muda yang aku beli dari kedai yg aku pun maleh nak komen lebih2... harap2 mereka mendapat hidayah camne nak majukan gerai dia...










No comments: